Op vakantie gaan is leuk, tenminste, dat is de bedoeling. Toch veroorzaakt vakantie soms ook spanning en stress. Gelukkig kun je er met een goede voorbereiding het een en ander tegen doen.

Wat is vakantiestress?

Misschien ken je het wel. Je kijkt al zolang uit naar die vakantie, telt de dagen af, maar als het zover is slaat de stress toe en lukt het je bijna niet om er die eerste dagen van te genieten. Of je merkt dat de vakantie niet is wat je ervan gehoopt had en kom je meer gestrest terug dan hoe je er heen ging. Voor sommige mensen is de stress zelfs zo groot dat ze last krijgen van paniekaanvallen, hartkloppingen, hoofdpijn en spierpijn bijvoorbeeld.

De belangrijkste oorzaken

Alleen al de voorbereiding kan een grote factor van stress veroorzaken. Hebben we wel alles mee? Hoe doen we het tijdens de reis erheen? Of heimwee kan je parten spelen. Dit zijn enkele oorzaken van vakantiestress:

    • Streven naar de perfecte vakantie
    • Een te druk werkschema vlak voor de vakantie
    • Een slechte voorbereiding
    • Overhaast / onuitgerust vertrekken
    • Opgestapelde privéproblemen, die er tijdens de vakantie uit komen

 

Iedereen kan er last van hebben

Vakantiestress kan voorkomen bij iedereen. Wel is de kans op vakantiestress groter bij mensen die van nature al wat nerveuzer en somberder zijn. Vrouwen hebben vaker vakantiestress vóór vertrek, omdat zij meestal degenen zijn die dan het meeste regelwerk op zich nemen. Mannen ervaren meer stress tijdens de eerste week van de vakantie: zij zitten dan nog vaak met hun hoofd bij hun werk, terwijl de dynamiek van het gezin hen in de rol van vader en partner dwingt.

Gouden tips tegen vakantiestress

Vóór de vakantie

    • Kies je bestemming
      Een fijne vakantie begint met bedenken waar je naartoe wilt. Laat je door de veelbelovende brochures niet verleiden tot een vakantie die niet bij je past. Kan je niet goed tegen warmte, ga dan liever niet naar Zuid-Spanje, Griekenland of Turkije. Hou je van cultuur, zorg dan dat je in de buurt van mooie steden bent bijvoorbeeld.

 

    • Begin op tijd met pakken
      Print een paklijst uit op bijvoorbeeld www.anwb.nl of www.ikneemmee.nl. Misschien helpt het je om een week van tevoren al de kleding klaar te leggen die je wilt meenemen, zo weet je wat er nog gewassen moeten worden of wat je nog wilt kopen. Belangrijk: check ook de geldigheidsdata van de paspoorten en print bijvoorbeeld vliegtickets of hotelreserveringen alvast uit.

 

    • Laat je huis veilig achter
      Veel woninginbraken vinden plaats tijdens de vakantie. Er zijn allerlei manieren om je huis ook tijdens je afwezigheid een bewoonde indruk te geven, kijk voor tips op www.politiekeurmerk.nl. Zorg bijvoorbeeld voor tijdschakelaars op de verlichting en vraag een van de buren de post weg te halen, de planten te verzorgen en de gordijnen af en toe open of dicht te doen.
    • Pak je nachtrust
      Reizen kan een vermoeiende bezigheid zijn. Uitgerust de weg op gaan zal aanzienlijk minder stress opleveren. Ga dus in de week voor vertrek op tijd naar bed. Zie ook onze tips voor een goede nachtrust. [link naar 9 tips om beter te slapen]

 

  • Plan je vertrek
    Neem minimaal één dag voor vertrek al vrij, zodat je de laatste dingen in alle rust kunt regelen. Rijd liever niet weg op een zwarte zaterdag (check www.zwarte-zaterdag.nl), ga liever een dag eerder of later. Mocht dat echt niet kunnen, kijk dan eens naar een alternatieve route of vertrek extra vroeg of juist laat.

 

Tijdens de vakantie

    • Acclimatiseer
      Misschien is het op je vakantiebestemming veel warmer dan thuis, of is er een tijdsverschil. Gun je lichaam de tijd om daaraan te wennen.

 

    • Ban de e-mail
      Steeds je mail of Facebook checken is bepaald niet ontspannend. Zet je auto-reply aan, schakel je telefoon uit en stop hem weg en check je mail maximaal één keer in de drie dagen (of – nog beter – minder vaak). Je laptop of iPad laat je beter thuis.

 

    • Doe waar je zin in hebt
      Veel mensen hebben op vakantie moeite met uitrusten, omdat ze het gevoel hebben ‘nuttig’ bezig te moeten zijn. Maar waarom zou je het ene museum na het andere bezoeken, op het heetst van de dag een berg beklimmen of vijftig kilometer fietsen, als je eigenlijk liever in de schaduw zit met een goed boek? Laat het ‘moeten’ los, op vakantie mag alles maar hoeft niets. Uiteraard wel in overleg met je reisgenoten.

 

    • Blijf in beweging
      Alleen maar luieren is voor niemand goed en kan uiteindelijk leiden tot onvrede en stress. Elke dag minimaal dertig minuten bewegen maakt je geest rustig en zorgt voor een fijn gevoel. Kies de beweging die jij leuk vindt: of dat nou wandelen, kanoën, yoga of fietsen is.

 

  • Verwacht niet te veel
    Ook op vakantie kunnen er altijd dingen tegenvallen. Het weer bijvoorbeeld, het eten of de accommodatie. Laat je stemming daar niet te veel door beïnvloeden, maar probeer open te staan voor nieuwe ervaringen en geniet van de fijne dingen.

 

Na de vakantie

    • Maak een zachte landing
      Zorg ervoor dat je na terugkomst nog enkele dagen vrij hebt. Om de spullen op te ruimen en de was weg te werken, maar ook om weer rustig over te schakelen naar het normale leven. Moet je echt gaan werken, blok dan je agenda de eerste dag(en), zodat je voldoende tijd hebt om alle mail te beantwoorden en je projecten weer op te pakken.

 

  • Geniet na
    Bedenk wat je tijdens je vakantie het fijnst vond. Had je eindelijk weer eens tijd om te lezen? Genoot je van je dagelijkse wandeling? Vind je het heel ontspannend om kleine marktjes af te struinen? Probeer daar iets van mee te nemen in je leven thuis en je zult je vakantiegevoel veel langer vasthouden.

 

Auteur: de Redactie.

 

Maak kennis met onze stresscoach

Ed Caffin

Bekijk Ed's adviezen

Anderen vonden dit ook interessant