Terug van vakantie, alle zorgen zijn van je afgevallen, en voor je het weet zit je weer in de routine en stress van alledag. Hoe houdt je het vakantiegevoel langer vast?

  1. Paar dagen rust

    Plan bij vakanties minimaal één dag in tussen thuiskomt en je eerste werkdag. Op die manier krijg je zowel geestelijk als lichamelijk de tijd om te acclimatiseren en ga je een stuk uitgeruster weer aan het werk.

  2. Eerste dag op het werk

    Weer eenmaal op het werk, probeer dan niet meteen vol gas te geven. Neem de tijd om te wennen. De mails eerst doorlezen is daar de ideale manier voor (de meest recente mails eerst, zo kun je eerdere mails over hetzelfde onderwerp skippen). Plan in je agenda tussen afspraken in ook momenten van rust. Even nietsdoen is goed om jezelf weer op te laden.

  3. Houd vakantiegewoontes vast

    Vond je het tijdens je vakantie leuk om naar een lokaal marktje te gaan? Gaf die lange fietstocht je een heerlijk gevoel van vrijheid? ? Of werkte de afwezigheid van een TV rustgevend? Probeer dit ook zoveel mogelijk thuis te doen, zo roep je het vertrouwde vakantiegevoel sneller op.

  4. Nieuwe ideeën

    Door nietsdoen borrelen vaak de beste ideeën naar boven. Komen er goede ideeën bij je op tijdens je vakantie? Laat ze niet wegebben, maar probeer er ook echt wat mee te doen. Zie ook artikel De kunst van het nietsdoen.

  5. Vakantiefoto’s

    Foto’s gemaakt? Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het werkt wel: maak er een klein (digitaal) fotoalbum van. Door er af en toe naar te kijken kan je je vakantie makkelijk weer oproepen. Een screensaver of foto op je bureau werkt soms ook.

  6. Volgende vakantie

    Soms kan het helpen om niet te lang te wachten met het plannen van een nieuwe vakantie. Ga je alvast oriënteren. Waar wil je heen? Hoelang? Wanneer? Dat is al half de voorpret en roept het vakantiegevoel alvast een beetje op.

 

Auteur: De redactie

Maak kennis met onze stresscoach

Ed Caffin

Bekijk Ed's adviezen