Dromen houdt een mens geestelijk en fysiek gezond. Ze kunnen zelfs belangrijke informatie geven over je gezondheid.

Iedereen droomt. Elke nacht weer. Soms kun je zelfs wel een paar keer per nacht dromen. Maar wat is het nou eigenlijk precies, dromen? Goeie vraag, want tot de dag van vandaag hebben wetenschappers daar nog geen duidelijk antwoord op gevonden. Nicoline Douwes Isema, droomcoach van beroep, vertelt: “Dat is het met ons brein, we weten er gewoon nog heel erg weinig van. Waarom we dromen is eigenlijk net zo’n moeilijke vraag als je afvragen waarom je overdag nadenkt. Daar is ook geen duidelijk antwoord op te geven. Wat inmiddels wel is aangetoond, door middel van hersenscans, is dat wat er zich in je hersenen afspeelt als je droomt, ontzettend veel lijkt op wat er in je brein gebeurt als je overdag nadenkt. Het is dus heel aannemelijk om te concluderen dat denken dag en nacht doorgaat.

  1. Zoek de verschillen

    Er wordt door onderzoekers onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten dromen. Zo zijn er de verwerkingsdromen, de naam zegt het al. Dat wat je overdag meemaakt, geef je ‘s nachts een plek. Verwerkingsdromen kunnen heel letterlijk zijn, maar ook juist helemaal niet. Nicoline: “Een groot verlies verwerken in een droom kan op verschillende manieren. Je kunt letterlijk dromen over dat wat je mist, of wat je aan het verwerken bent. Maar je kunt ook dromen over instortende gebouwen, of over kolkende rivieren.” Dan zijn er nog de creatieve dromen. Die kennen we allemaal wel. ’s Ochtend – of al ’s nachts – wakker worden met een fantastisch idee, of een oplossing voor iets waar je al zo lang op aan het broeden was.

  2. Oud zeer

    Maar volgens Nicoline is er nog veel meer dat we doen terwijl we slapen. Nicoline: “Oud zeer verwerken, fantaseren… In onze slaap zijn we ons erg bewust van het contact dat we hebben met de buitenwereld. Een collega die zich niet lekker voelt, daar kunnen we ’s nachts ineens over dromen. Het kan zelfs zo zijn dat als je partner veel stress ervaart, jij stressvol droomt. De dingen die je overdag meemaakt aan de zijlijn, kom je ’s nachts in je slaap tegen.”

  3. Op je gezondheid!

    Elke nacht doorloop je verschillende slaapstadia. Een daarvan is de REM-slaap, oftewel: de fase waarin je het meeste droomt. Uit onderzoek blijkt dat van alle mensen die tijdens de REM-fase wakker worden gemaakt, ongeveer tachtig procent van hen zich hun droom kan herinneren. In deze fase van je slaap zijn je hersenen druk bezig, terwijl de rest van je lichaam totaal ontspannen is.

  4. Dromen zijn nodig

    Waarom de hersenen zo actief zijn, daar zijn wetenschappers nog niet uit. Maar duidelijk is wel dat je deze droomfase in je slaap echt nodig hebt. Proeven in slaaplaboratoria bewijzen dat we geestelijk uitgeput raken als we te weinig dromen. Met andere woorden; dromen is goed voor je. Zowel voor je fysieke als je geestelijke gezondheid. Het heeft een helende werking voor lichaam én geest. Nicoline: “Dromen kunnen op verschillende manieren helen. Ze kunnen troost geven. Laatst nog, sprak ik een vrouw die haar relatie had verbroken. Ze vroeg zich af of ze de juiste keuze had gemaakt. Niet veel later droomde ze van een innige omhelzing met haar nieuwe liefde, iemand die ze nog niet kende. Haar droom zag zij als een duidelijk signaal aan zichzelf. Ondanks het verdriet, had ze de juiste keus gemaakt.”

  5. Symptomen

    Nog een helende kracht van dromen is verwerking. Mensen die veel te verwerken hebben, hebben niet voor niets een veel grotere slaapbehoefte. En dan is er volgens Nicoline nog een andere kant van de helende kracht van dromen. Nicoline: “Veel mensen waarschuwen zichzelf vaak in hun droom, als het gaat om gezondheidskwesties. Als je droomt over tanden die uitvallen, kan dat een metafoor zijn, maar soms is het slim om je gebit eens extra te laten controleren. Sommige mensen dromen een ziekte al voordat de symptomen merkbaar zijn. Kennelijk voelden ze de subtiele signalen van het lijf onbewust toch van te voren aan. Zo kunnen ziektes soms op een vroeg tijdstip al, in je droom naar voren komen. ”

  6. Onthouden maar…

    Dromen is magisch. Er is nog zoveel over te ontdekken. Iedereen droomt, al zijn er mensen die denken dat ze amper dromen. We brengen allemaal zo’n 25 procent van onze slaap dromend door. Is het de bedoeling dat we al die dromen nou onthouden? Zit er altijd een psychologische betekenis achter een droom? Nee, daar gelooft Nicoline niet in. Nicoline: “Je gedachtes die overdag de revue passeren, zijn ook niet allemaal even diepzinnig. Hetzelfde geldt voor dromen, ze hebben niet allemaal een betekenis. Soms wel natuurlijk, en dan is het mooi om op zoek te gaan naar de betekenis van jouw droom.”

  7. Nachtmerries

    Leren je droom te onthouden is iets dat je kunt trainen. Zorg ervoor dat je uit jezelf wakker wordt en blijf vervolgens een halve minuut lang in dezelfde houding liggen. Met je ogen gesloten. Denk nergens aan. Je zult zien dat na wat oefening de beelden van je droom vanzelf binnen komen. Nicoline: “Heb je vaak last van nachtmerries, dan wil dat meestal wel iets zeggen. Een nachtmerrie kan je slaap flink verstoren. Dan is het raadzaam om te onderzoeken of er een onderliggende oorzaak is. Die kan op verschillende vlakken liggen: de enge film van gisteren, het verwerken van een heftige gebeurtenis, of als metafoor voor iets wat je dwars zit. En sommige medicijnen hebben nachtmerries als bijwerking. Nachtmerries verdwijnen vaak vanzelf als de oorzaak is opgelost.”

Nicoline Douwes Isema is droomcoach en heeft verschillende boeken geschreven. Haar nieuwste boek: Wat heb jij gedroomd vannacht? gaat over de kracht van denken in je slaap. www.wathebjijgedroomdvannacht.nl

 

Auteur: de Redactie

Maak kennis met onze slaapcoach

Talja Lambert

Bekijk Talja's adviezen