Een schoonheidsslaapje, werkt dat nou echt? Ja, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Dit doet slaap allemaal voor je uiterlijk.

  1. Met acht uur slaap zie je er op je aantrekkelijkst uit

    Een Zweedse studie toonde aan dat mensen die weinig slapen als minder aantrekkelijk en gezond worden beoordeeld. Voor het onderzoek van het Zweedse Karolinska Institute werden 23 gezonde mensen gefotografeerd na een goede nachtrust én na een nacht met minder slaap. Publiek mocht elke foto op aantrekkelijkheid beoordelen met een cijfer van 1 tot 10. De uitgeslapen foto’s kregen duidelijk hogere cijfers. ”Blijkbaar houdt moeheid een sterk verband met een minder gezond en aantrekkelijk uiterlijk”, zo meldt de studie.

  2. Slaap vermindert donkere kringen onder je ogen

    Een van de duidelijke bijwerkingen van slaapgebrek zijn donkere kringen onder de ogen. Door te weinig slaap breekt collageen (een lichaamseigen eiwit dat onder andere zorgt voor de sterkte en elasticiteit van je huid) onder de ogen af en zijn de donkere bloedvaten beter zichtbaar. Daardoor verschijnen die vervelende donkere kringen onder je ogen. Overigens hóeven donkere kringen niet door slaapgebrek te komen, ze kunnen ook andere oorzaken hebben zoals ouder worden, roken, verkeerde voeding of ziekte. In veel gevallen zijn ze ook erfelijk bepaald.

  3. Slaap maakt rimpels minder zichtbaar

    Iedereen boven de 35 jaar kent de welbekende slaaprimpels; van die vouwen in je gezicht die ’s ochtends maar met moeite wegtrekken. Toch zorgt slaap er in het algemeen voor dat rimpels in je gezicht en in je nek minder zichtbaar worden. Dit komt doordat je als je slaapt meer zweet, en het transpiratievocht maakt de huid strakker en soepeler en maakt zichtbare lijnen minder diep. Volgens experts treedt dit effect alleen op als je minimaal zeven uur per nacht slaapt.

  4. Slaap herstelt je huid

    Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich. Dat geldt niet alleen voor je inwendige organen, ook je huid is daar ‘s nachts druk mee bezig. Dit herstelproces verloopt het meest optimaal terwijl je slaapt, want ‘s nachts neemt de aanmaak van groeihormonen toe. Deze zorgen ervoor dat je huid optimaal zijn werk kan doen en dat wondjes en andere irritante plekjes snel kunnen genezen. Volgens de National Sleep Foundation kan chronisch slaapgebrek de conditie van je huid serieus ondermijnen: het zorgt voor een verhoging van stresshormoon cortisol en de aanmaak van collageen vertraagt, waardoor je huid er al snel dof uit gaat zien. Op de lange termijn kan dit zelfs leiden tot huidirritatie, acné-aanvallen en eczeem.

  5. Slaap maakt je haar mooier

    Ook je haar profiteert van de herstelwerkzaamheden die je lichaam ’s nachts uitvoert. Te weinig slapen en moeheid zorgen ervoor dat je haar dof wordt en kunnen op de lange termijn zelfs haaruitval veroorzaken. Volgens The Belgravia Centre, een toonaangevende haaruitvalkliniek in Groot-Brittannië, is je haar heel gevoelig voor veranderingen in je immuunsysteem en je hormoonbalans – mogelijke gevolgen van slaapgebrek. Kortom, een goede nachtrust draagt in belangrijke mate bij aan gezonde lokken. Wist je trouwens dat je haar ook sneller groeit als je slaapt?

  6. Slaap houdt je slank

    Uit recent onderzoek van The National Academy of Science blijkt dat mensen die vijf dagen achter elkaar slechts vijf uur slapen, in die week gemiddeld een pond zwaarder worden. Bij een tekort aan slaap maakt je lichaam automatisch stresshormonen aan. Deze hormonen zorgen ervoor dat je lichaam makkelijker vet opslaat. Bovendien raken twee andere hormonen ernstig van slag als jij te weinig slaapt: leptine en ghreline. Leptine zogt voor een verzadigd gevoel als je stevig hebt gegeten, ghreline bezorgt je de onbedwingbare neiging om te eten als je te weinig calorieën binnenkrijgt.

 

Auteur: De redactie

Maak kennis met onze slaapcoach

Talja Lambert

Bekijk Talja's adviezen